آذرقلم
تاریخ : 19. مهر 1393 - 13:24   |   کد مطلب: 184
زندگی‌های امروزی در انواع هیاهوی بی‌حد و حصر هر روز سخت و سخت‌تر می‌شود و مطمئنا این روزها همه با معضلی به نام پیامک‌های تبلیغاتی مواجه هستند، پیامک‌هایی که اطلاع‌رسانی و استفاده منطقی را به مزاحمی برای همه تبدیل کرده‌اند.

زندگی‌های امروزی در انواع هیاهوی بی‌حد و حصر هر روز سخت و سخت‌تر می‌شود و مطمئنا این روزها همه با معضلی به نام پیامک‌های تبلیغاتی مواجه هستند، پیامک‌هایی که اطلاع‌رسانی و استفاده منطقی را به مزاحمی برای همه تبدیل کرده‌اند.

به گزارش آذرقلم به نقل از فارس، زندگی‌های امروزی در انواع هیاهوی بی‌حد و حصر محصور شده و بروز مشکلات کوچک و بزرگ زندگی را برای خیلی‌ها هر روز سخت و سخت‌تر می‌کند و در این میان معضلی به نام SMSهای تبلیغاتی بروز و ظهور یافته، SMSهایی که دیگر جای اطلاع‌رسانی و استفاده منطقی را به مزاحمی برای همه تبدیل کرده‌اند.

پیغام‌های وقت و بی‌وقتی که از همه جا و همه کس برایمان ارسال می‌شود، تصور کنید ساعت ۲ نیمه شب با صدای زنگ SMS از خواب می‌پرید و می‌بینید تبلیغات قصابی در شهر و حتی استان دیگری است که شما را دعوت به خرید از محصول پرچرب و ارزانش می‌کند.

آیا شبکه مخابراتی ما توانایی کنترل و هدایت این وسیله و تکنولوژی را به منظور تامین آسایش و  راحتی هموطنان ندارد؟ چگونه است که این تکنولوژی در اقصی نقاط دنیا استفاده بهینه و بجا داشته که موجب آسایش و راحتی برای مصرف‌کننده فراهم می‌آورد اما در کشور ما بلای جان شده و وسیله‌ سلب آسایش و راحتی؟

خیلی از مسئولان در همین حوزه ارتباطات و مخابرات هموطنان را دعوت به استفاده مطلوب از تکنولوژی، سیستم‌ها و امکانات می‌کنند اما شاهدند که خیلی‌ها نه تنها از این امکانات استفاده بهینه و درست نمی‌کنند بلکه آسایش و آرامش را از هموطنان می‌‌گیرند.

شاید این روزها کسب درآمد بر هر چیزی حتی آسایش، راحتی، آرامش و رضایت مشتری ارجحیت پیدا کرده که اینگونه هجمه‌ SMSهای شبانه‌روزی مخابرات این آرامش و راحتی را از من و شما گرفته است.

البته گفته‌ها و شنیده‌هایی هم درباره SMSهای تبلیغاتی به گوش می‌رسد از جمله هزینه‌بر بودن آنها برای دریافت‌کننده، اعمال ارزش افزوده به کارکرد دریافت‌کننده و بسیاری موارد دیگر که تداعی‌کننده افزایش هزینه برای مصرف‌کننده خطوط موبایل است.

اگر گریزی بر این موضوع بزنیم متوجه می‌شویم که متاسفانه این نوع پیغام‌ها از اپراتور اول کشور یعنی همراه اول بیشتر از سایر اپراتورهاست، به همین منظور سراغ مدیرعامل مخابرات آذربایجان‌شرقی به عنوان مسئول ارشد استان در این حوزه رفتیم تا به پرسش‌های موجود در این رابطه پاسخگو باشند.

محمد فرقانی با دفاع از عملکرد این بخش گفت: دریافت‌کننده این نوع SMSها می‌توانند به راحتی با ارسال کد مربوطه به شماره‌ای اعلام شده از سوی مخابرات برای مصدود کردن دریافت SMSهای تبلیغاتی اقدام کنند.

وی افزود: با این اقدام فقط تبلیغات شرکت‌ها و یا مجموعه‌هایی که از شرکت‌های تبلیغاتی لینک برای ارسال پیامک خریداری کرده‌اند قطع می‌شود و این موضوع شامل مراکزی مانند بانک‌ها نمی‌شود.

فرقانی در پاسخ به اینکه خیلی از مشترکان این اقدام را کرده‌اند و نتیجه نگرفته‌اند، اظهار کرد: مشترکانی که نتیجه نگرفته‌اند دوباره اقدم کنند و مطمئن باشند نتیجه می‌گیرند.

این مقام مسئول در حوزه مخابرات استان درباره اعمال هزینه به مشترکان دریافت‌کننده SMSها نیز گفت: پیام‌های تبلیغاتی برای دریافت‌کننده به هیچ عنوان هزینه‌ای نداشته و بار مالی را به قبوض آنها تحمیل نمی‌کند.

البته مسئول روابط عمومی مخابرات آذربایجان‌شرقی در این رابطه و شماره‌های مورد اشاره مدیرعامل این مجموعه اطلاعات تکمیلی‌ در اختیارمان گذاشت و تصریح کرد: مشترکان همراه اول می‌توانند با ارسال عدد یک به ۸۹۹۹ نسبت به مصدود کردن دریافت پیامک‌های تبلیغاتی اقدام کنند.

علی باحجب در عین حال از سامانه ۹۰۹۰ نیز به عنوان راهکار دیگری نام برد و گفت: مشترکان اپراتور همراه اول با ارسال کلمه OFF به این سامانه می‌توانند برای مصدود کردن دریافت پیامک‌های تبلیغاتی اقدام کنند که اعمال این درخواست ۲۴ ساعت به طول خواهد کشید و در صورت عدم عملی شدن این درخواست سامانه ۹۹۹۰ پاسخگوی عدم اعمال درخواست مشترکان خواهد بود وی اما قطع شدن دریافت پیامک‌ از مجموعه‌هایی مانند بانک‌ها را نیز با این اقدام تائید کرد.

علی علیلو نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به عنوان نماینده‌ای از قوه مقننه اخذ هزینه از دریافت‌کنندگان پیامک‌ را بعید می‌داند و می‌گوید: این موضوع که دریافت‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی هزینه آن یا هزینه‌های مانند ارزش افزوده را پرداخت کنند، بعید می‌دانم، اظهار کرد: اگر هم این اتفاق می‌افتد باید مخابراتی‌ها بدانند که کاری غیرشرعی،‌ غیراخلاقی و غیرقانونی انجام می‌دهند.

وی با مثبت ارزیابی کردن نفس موضوع تبلیغات به خصوص اگر به منظور حمایت از تولید ملی باشد، گفت: روندی که امروزه مخابرات در این عرصه در پیش گرفته نامناسب است، تحمیل پیامک‌های تبلیغاتی به کاربران و عدم ارائه راه‌حل برای مشترکانی که تمایل به دریافت اینگونه پیامک‌ها ندارند عمل سنجیده‌ای نیست.

علیلو در پاسخ به اینکه آیا قوانین و مقرراتی در رابطه با اینگونه جرایم که عنوان مزاحمت دارند و نظارت بر آنها وجود دارد، تصریح کرد: هیچ آیین‌نامه و قانون نظارتی و روشنفکرانه در این رابطه وجود ندارد.

یکی از وکلای پایه یک دادگستری نیز در این رابطه به فارس گفت: موضوع پیامک‌ها تبلیغاتی در صورت عدم تمایل کاربر برای دریافت آن می‌تواند عنوان مزاحمت داشته باشد.

محمد معصومی افزود: موضوع پیامک‌های تبلیغاتی که امروز حریم شخصی افراد را نشانه رفته‌اند چند ماهی است که دغدغه جامعه شده و متاسفانه مشکلات قابل توجهی را برای مشترکان به وجود آورده است.

در هر صورت متاسفانه این روزها وسیله‌ای که باید موجبات آرامش و آسایش بهره‌مندان از آن را به دنبال داشته باشد به دردسری مضاعف تبدیل شده و هر روزه نه تنها موجب سلب آرامش شده بلکه تلف شدن وقت و زمان مشترکان از تلفن را به دنبال داشته است.

انتظار می‌رود مخابرات کشور و سایر مسئولان مرتبط در قواهای مقنعه،‌ مجریه و حتی قضائیه در کنار هدایت مصرف‌کنندگان به استفاده درست، صحیح و حتی فیلتر کردن سیستم‌هایی که با فرهنگ ما تطابق ندارند، فکری به حال فراهم آوردن آسایش و عدم سلب آرامش هموطنان نیز بکنند که مطمئناً با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و بدون ثمر از بین رفته است.

منبع : آذرقلم

مخاطبین محترم

۱) گلشن راز، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت