آذرقلم
تاریخ : 12. مرداد 1394 - 8:54   |   کد مطلب: 1511
هرچه به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی نزدیک تر می شویم ،تبلیغات یواشکی و زیر زمینی کاندیداهای احتمالی مجلس روز به روز افزایش یافته و با جمع شدن در خانه های تیمی و سیاسی سعی می کنند علاوه بر برنامه ریزی جهت پیشبرد اهداف ،برای خود حامی و پیرو جمع کنند.

به گزارش گلشن راز ،کرسی نماینده مجلسی یکی از مهمترین صندلی هایی است که افراد زیادی برای خدمت به مردم و توسعه شهرها برای رسیدن به آن رقابت می کنند ،این رقابت ماه ها قبل تر از انتخابات آغاز می گردد و ابتدا با حدس و گمان در رابطه با یک چهره معروف و حضور احتمالی وی در عرصه کاندیداتوری نمایندگی مجلس شروع و در نهایت با پیروزی یکی از رقیبان به پایان می رسید.

نکته : بر سر زبان افتادن نام یک کاندیدای احتمالی به صورت حدس و گمان ممکن است ،نقشه رسانه ها و افراد حامی خودش باشد تا افکار عمومی را برای ورود او به این عرصه بسنجند.

هرچه به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی نزدیک تر می شویم ،تبلیغات یواشکی و زیر زمینی کاندیداهای احتمالی مجلس روز به روز افزایش یافته و با جمع شدن در خانه های تیمی و سیاسی سعی می کنند علاوه بر برنامه ریزی جهت پیشبرد اهداف ،برای خود حامی و پیرو جمع کنند.

این تبلیغات در پاره ای از مواقع در ناشیانه ترین حالت خود از شکل یواشکی خارج شده و به دیوار نویسی در نقاط مختلف شهر تبدیل می شود.

عده ای نیز با تاسیس وبسایت هایی از قبیل خبری تحلیلی ،شخصی ، گردشگری و یا چاپ نشریات از قبیل روزنامه ،هفته نامه ،ماه نامه و مجله و انتشار مصاحبه هایی با عکس تمام قد از خود و یادداشتی سیاسی اجتماعی که نامشان در گوشه آن به چشم می خورد سعی می کنند خود را در میان مردم مطرح نموده و رفته رفته به صندلی نمایندگی مجلس نزدیکتر شوند که این روش هوشمندانه تر و منطقی تر از دیوار نویسی در حاشیه شهر می باشد.

نکته : هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم این نشریات از سوی جناح های مختلف مانند قارچ افزایش می یابند.

البته روش دیگری نیز وجود دارد ،کاندیداهای احتمالی با حضور در نماز جمعه ،دسته های عزاداری و مراسمات مذهبی سعی می کنند آرای توده مذهبی جامعه را به سمت خود جلب کنند و با حضور در ورزشگاه ها و مکانهای ورزشی سعی می کنند آرای بافت جوان و جویای نام شهر را به دست بیاورند.

شبکه های مجازی و موبایل نیز از این امر مثتثنی نیستند و حضور در گروه های مختلف شبکه های تلفن همراه گویای فعال شدن کاندیدا های احتمالی هست.

با نزدیکتر شدن به ایام انتخابات مجلس همانطور که فضای سیاسی کشور شرایط ویژه ای به خود می گیرد و روز به روز بر تعداد جلسات و همایش های سیاسی و جناحی افزوده می شود؛ فضای رسانه ای و مجازی نیز از این شرایط متاثر می شود.

رسانه هایی که متولد می شوند؛ رسانه هایی که خط عوض می کنند!

فضای رسانه های مکتوب با نزدیکتر شدن به انتخابات رونقی مجدد گرفته و به خصوص در مورد مطبوعات محلی که مسائل مالی عمده مشکل آنها است؛ با ورود نامزدهای احتمالی به صحنه ارتباط با رسانه ها روزنامه جات برنامه های خود را برای انتخابات کامل می کنند.

عده ای دیگر از نامزدهای احتمالی هم از هم اکنون به فکر ارتباط گرفتن با رسانه های مجازی هستند و با استفاده از دو استراتژی تاسیس رسانه جدید برای خود یا برقراری ارتباط با دیگر رسانه ها برای رقابت در این میدان مهیا می شوند.

اگرچه هنوز چند ماهی به ایام تبلیغات قانونی انتخابات مجلس دهم باقی است اما رقابت در فضای رسانه ای آغاز شده است و حوزه های انتخابیه مختلف شاهد ماراتن طرح نام و مواضع کاندیداهای نمایندگی است.

تب تلگرام و اینستاگرامی سیاستمدارها در آستانه انتخابات

یکی از عرصه های نسبتا نو هم به که نظر می رسد یک میدان رقابت جدید برای نامزدهای انتخابات اسفندماه ۹۴  خواهد بود؛ شبکه های اجتماعی و به خصوص شبکه های اجتماعی تلفن همراه است. اگرچه همچنان برخی سیاسیون مصر به استفاده از شبکه های اجتماعی فیلتر شده هستند اما همگانی شدن تلفن های همراه هوشمند ریزشی محسوس در کاربران آن شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است. رایگان بودن این دست فعالیت ها نقطه تمایز این نوع تبلیغات نوین محسوب می شود.

اگرچه تب وایبر در ایران فروکش کرده است اما برخی نامزدها همچنان این شبکه اجتماعی را برای تمرکز فعالیت های تبلیغاتی خود انتخاب کرده اند. اما تلگرام را می توان نقطه تمرکز و رقابت کاندیداها نامید. نامزدهای متعددی با تشکیل گروه هواداران و یا تشکیل گروه هایی با محتواهای متفاوت اما با هدف تبلیغاتی و شبکه سازی کار را در تلگرام شروع کرده اند. تعدادی نیز با ایجاد ربات مخصوص اخبار و مواضع خود در این شبکه اجتماعی کار را جدی تر گرفته اند.

در اینستاگرام رقابت جدی تر هم شده است. نامزدهای احتمالی پرشماری با ساخت صفحه ای برای خود در این شبکه اجتماعی چندرسانه ای با انتشار تصاویر و فیلم هایی، سوابق خود را یادآوری کرده و یا مواضع خود را در مسائل ریز و درشت مطرح می کنند. تلاش برای بیشتر شدن تعداد دنبال کنندگان صفحه نامزد مورد نظر توسط اعضای ستاد تبلیغات مجازی وی که معمولا شامل نزدیکان و اعضای دفتر آنها می شود دنبال می شود.

 اما اینگونه تبلیغات زیر پوستی و هدفمند جرم است؟ می توان گفت : خیر !!! چرا که بر پایه حدس و گمان و احتمال نمی توان گفت که تخلف صورت پذیرفته و یک کاندیدای احتمالی فقط به صورت غیر مستقیم خود را مطرح نموده است و تا زمانی که سندی معتبر دال بر تبلیغات علنی که کاندیدای احتمالی وجود نداشته باشد نمی توان از تخلف سخن گفت.

نمایندگان مجلس در اولین روز کاری خود پس از پیروزی در انتخابات اینگونه قسم می خورند:

من‌ در برابر قرآن ‌مجید، به‌ خدای‌ قادر متعال‌ سوگند یاد می‌کنم‌ و با تکیه‌ بر شرف‌ انسانی‌ خویش‌ تعهد می‌نمایم‌ که‌ پاسدار حریم ‌اسلام‌ و نگاهبان‌ دستاوردهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ملت‌ ایران‌ و مبانی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ باشم‌، ودیعه‌ای‌ را که‌ ملت‌ به‌ ما سپرده‌ به‌ عنوان ‌امینی‌ عادل‌ پاسداری‌ کنم‌ و در انجام‌ وظایف‌ وکالت‌، امانت‌ و تقوا را رعایت‌ نمایم‌ و همواره‌ به‌ استقلال‌ و اعتلای‌ کشور و حفظ‌ حقوق ملت‌ و خدمات‌ به‌ مردم‌ پایبند باشم‌، از قانون‌ اساسی‌ دفاع‌ کنم‌ و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، استقلال‌ کشور و آزادی‌ مردم‌ و تأمین‌ مصالح‌ آنها را مدنظر داشته‌ باشم‌.

امیدواریم همه این تلاشها و رقابتها و تبلیغات پیش از موعد به همین منظور صورت گیرد و نه  برای منافع جناح خاص و یا کسب قدرت و فراموش کردن مردم.

در پایان می توان گفت : شورای نگهبان همانطورکه در گذشته به اثبات رسانیده با هیچیک از اشخاص تعارف ندارد و ممکن است همین افرادی که ماه ها پیش از انتخابات برای رسیدن به کرسی نماینده مجلسی به تکاپو افتاده اند به دلیل عدم احراز صلاحیت از این رقابت جا بمانند.

انتهای پیام/

مخاطبین محترم

۱) گلشن راز، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .

دیدگاه‌ها

البته اینکه امروز روشهای تبلیغات عوض شده و کاندیداها زودتر دست به کار میشوند و حداقل یه سال واس شناساندن خودشون تلاش میکنند جای امیدواری داره چون واقعا در عرض یه هفته زمان تبلیغات قانونی با چسباندن 4 تا پوستر نمیشه سره رو از ناسره تشخیص داد و اونایی که واقعا با تحقیق انتخاب میکنند الان میتونن راحت تر تشخیص بدن و برای زمان انتخابات امادگی داشته باشند
در انتخابات این دوره سونامی گندمی در راه است

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت